16 apr 45 jaar Groupe LFE: proeven dus! – Janna Rijpma Meppelink

Het wijn-importbedrijf Groupe L.F.E uit Maartensdijk bestaat 45 jaar. Dus kan de  vlag uit! Maar niet alleen omdat ze jarig zijn. In een tijd waar vele ondernemers moeite hebben hun hoofd boven water te houden, plust dit bedrijf het afgelopen jaar maar liefst 21%. Ooit begonnen als wijnbedrijf in 1968 gericht op Franse wijnen. Nu na bijna een halve eeuw, vertegenwoordigen ze meer dan zestig wijnhuizen over de hele wereld. Met hun 45 medewerkers zetten ze zo’n kleine 30 miljoen flessen per jaar om.

Deze omzet ondersteunt hun ambitie om de beste importeur van Nederland te worden. Twee maal per jaar is het wijnimportbedrijf Groupe LFE gastheer voor de vakhandel uit heel Nederland en daarom heeft het bedrijf drie jaar geleden besloten om Van der Valk De Witte Bergen in Hilversum aan de A1 als locatie te kiezen. Afgelopen maandag 8 april was het weer zo ver. Onder de uitnodigende tekst ‘Wie jarig is trakteert: 400 wijnen in 1 klap!’ werden zo’n 150 speciaalzaken uitgenodigd om de nieuwe oogstjaren te gaan proeven en kennis te maken met enkele noviteiten. De flessen van de 15 producenten die op zo’n dag worden geopend is puur gericht op hun vakhandel en bepaald zo’n dertig procent van hun totale assortiment. André Koopman, marketing manager bij LFE :’Op zo’n dag gaat het vooral om het proeven van de nieuwe jaargangen en wijnen die nieuw of speciaal zijn. Daarnaast is natuurlijk ook het sociale aspect belangrijk, en kunnen we de contacten verfrissen en vooral luisteren naar de reacties van de klant’.

Frankrijk en Zuid Afrika
LFE is een volle dochteronderneming van Castel Freres Group, het grootste wijnbedrijf in Europa. Daarnaast hebben ze ook een eigen dochteronderneming in Zuid Afrika, LFE South Africa Pty. Volgens Frank Donker, Hoofd Inkoop bepalen deze twee landen meer dan 50% van het volume in de Nederlandse markt. Volgens Frank gaat de Nederlander minder drinken, maar wel anders, ze vragen meer kwaliteit. Wil je in deze handel groeien dan moet je blijven vernieuwen, telkens iets toe voegen aan het bestaande zoals we o.a. hebben gedaan met het Easywine Glass, het plastic gesealde glaasje met daarin een basis rode, witte of rose wijn.  ‘Maar je moet ook toonaangevende wijnhuizen in je portfolio hebben, daarom zijn we erg blij met huizen zoals het Chileense Cono Sur en Casa Silva, het Californische Irony, Castel Freres en Domaine du Tariquet uit Frankrijk. Met hun beste witte wijn van Frankrijk, de sauvignon blanc 2012 ! En DGB uit Zuid Afrika. Daarnaast hebben we veel meer dan vroeger ook een adviserende rol bij de retailer. En we focussen als bedrijf vooral op lange termijn partnerships’.

In een aparte zaal staan hun zogenaamde ‘Ambassadeurs club’ wijnen opgesteld. Deze club heeft LFE destijds voor het Franse wijnhuis La Baume opgericht. Zo’n 25 speciaalzaken hebben zich sterk gemaakt om dit merk in Nederland te ontwikkelen. Op dit moment staan de zogenaamde Amassadeurswijnen van Casa Silva uit Chili, het wijnhuis Irony uit Californie  en de ‘nieuwe’ creaties van David Finlayson uit Zuid Afrika op tafel te pronken.

David Finlayson (40) was hoofd wijnmaker  bij het  beroemde Glenn Carlou in Paarl tot 2009. In 2004 kocht hij Edgebaston in Stellenbosch en begon simultaan ook zijn eigen wijnen te maken. Zijn grote voorbeeld, vader en wijnmaker Walter Finlayson, leerde hem dat grote wijnen hun eigen richting zoeken in de wijnkelder. Laat de druiven mooi rijp worden, weliswaar onder continue aandacht in de wijngaard. Daarna moet je je er als wijnmaker niet teveel mee bemoeien. Zo’n schoolvoorbeeld van perfectie zijn z’n witte wijnen. De Edgebaston chardonnay 2011 bijvoorbeeld. Zuiver, rijp, rondeur, sappig en een licht botertje. Een elegante mineraliteit, met limoen, kaneel en witte bloemen. Een goddelijke schoonheid wat hangt naar een top chablis. Ook de Berry Box 2012, met schroefdop, laat zich van zijn beste kant zien. Door de verleidelijke blend van sauvignon blanc (79%) semillion (19%) en viognier (2%) ontstaat er een volle gulle wijn met rijpzoete aroma’s. Een en al fraicheur. Deze wijn geeft je het lente-gevoel in je glas. En dat hebben we hard nodig!

De rose drinker in Nederland is volgens sommigen een beetje op zijn retour, maar met zo’n 20 diverse rose’s in de portfolio geeft LFE duidelijk een teken af dat er nog wel ruimte is in de markt. Met de Casa Silva rose 2012 gemaakt van carmenere en syrah zullen we ook wel weer snel te lijmen zijn. Een en al fruit, mooie volle kleur. Goed sap. Chileense wijnen doen het so wie so goed. Op dit moment bezetten ze een derde plaats. Ook de verkoopcijfers bij LFE liegen er niet om. In 2001 is LFE begonnen met  de verkoop van 100.000 Chileense flessen, op dit moment gaan er maar liefst 7,5 miljoen over de toonbank.

Personeel
Algemeen directeur Marcel Kerkmeester ziet de kracht van het bedrijf met name in de mensen die bij LFE werkzaam zijn: ‘de kwaliteit van onze medewerkers geeft de doorslag. We vinden het belangrijk, goed voor onze mensen te zorgen waardoor zij op hun beurt weer hart voor de zaak hebben. Dit teamwerk geeft uiteindelijk de doorslag van ons succes. We coachen en begeleiden onze teams iedere dag en geven veel trainingen over wijnkennis, de klanten en de consument. Maar ook software en talen kennis behorent tot onze prioriteiten‘.

LFE is in july en augustus ook aan boord bij de Business Class tijdens het zogenaamde wijnfestival van de KLM. Maar liefst 6 verschillende wijnen worden er geschonken: De Villa Maria sauvignon blanc organic, de gros manseng/chardonnay van Domaine du Tariquet, een viognier reserva van Casa Silva, een pinot noir single vineyard van Cono Sur en van Castell, Domaine de la Clapiere.

De volgende overzichtsproeverij is op 2 september. Same time. Same place. Noteer alvast in uw agenda.

Voor prijzen kunt u terecht bij sales@groupelfe.comhttp://www.groupelfe.com/

Bron: www.winebusiness.nl |  Auteur: Janna Rijpma Meppelink



↓